محورهای عدالت در عصر ظهور

                                             محورهای عدالت در عصر ظهور

                                         امام زمان

جامعه مهدوی، عدالت اجتماعی

به باور بسیاری از مردم پس از ظهور امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ، همه مشکلات و گرفتاری ها در مدت کوتاهی، به آسانی از جهان رخت بر می بندد و جهان پر از عدل و داد می شود، اما در واقع چنین نیست. جهان آفرینش و تغییر و تحولات اجتماعی بر سنت ها و قوانین ثابت و تغییرناپذیری استوار است و یکی از سنت های الهی، امتحان و ابتلای ملتهای و اقوام است. جوامع بشری در این امتحان، سختی ها و مشکلاتی را برای پیامبران الهی و وارثان آنان به وجود آورده اند. امام مهدی(عج) در دوران حکومت خود، با مشکلاتی مواجه خواهد بود و رمز اصلی پیروزی امام (عج)، نه معجزه که حرکت در مسیر سنتهای الهی حاکم بر هستی است، و بهره مندی امام(عج) از امدادهای غیبی نیز بر پایه همین سنتها خواهد بود.

ادامه نوشته

حضرت عیسى و یارى امام زمان (علیه السلام)

                               حضرت عیسى و یارى امام زمان (علیه السلام)

                                        امام زمان

حضرت روح اللّه، عیسى بن مریم (علیهما السلام) براى یارى حضرت مهدى (علیه السلام) از آسمان فرود مى آید و پشت سر آن حضرت نماز مى خواند.

حسن بن سلیمان حلّى در كتاب (مختصر) آورده است كه خداى تعالى در شب معراج به رسول خود فرمود: (من این لطف را به تو نموده ام كه بیرون مى آورم از صلب على، یازده فرزند را كه همه از ذریّه تو و فاطمه باشند، كه حضرت عیسى در پشت سر آخرین آنها یعنى حضرت مهدى نماز مى گذارد و او زمین را پر از عدل مى كند و به واسطه او، گمراه را هدایت مى كنم، كور را عافیت و سلامتى، و مریض را شفا مى دهم).

ادامه نوشته

فرهنگ انتظار

                                                            فرهنگ انتظار

                                            تشرف، امام زمان ،مهدی ،جمکران ،تبیان

براى بیان کردن فرهنگ انتظار باید مؤلفه هاى انتظار بیان گردد; زیرا در پرتو بیان مؤلفه ها و ویژگى هاى فرهنگ انتظار، مى توان به فرهنگ انتظار پى برد از این رو نکات اصولى که فرهنگ انتظار برآن استوار است بیان می گردد:

 

ادامه نوشته

تغییرات ایجاد شده در زمان ظهور

                                 تغییرات ایجاد شده در زمان ظهور

                                  امام زمان

حیات فرهنگی در جامعه مهدوی                                                              

عصر امام مهدى عجل الله تعالی فرجه الشریف، عصر حاكمیت نور دانش و بینش و از درخشان ‏ترین و زیباترین اعصار روى كره زمین از آغاز آفرینش جهان و انسان خواهد بود. در عصر درخشان امام مهدى(عج)، حیات فرهنگى به گونه ‏اى شكوفا و بارور مى‏ گردد و دانش و فرهنگ و معنویت به ویژه علوم دینى و احكام و مقررات و معارف انسان ‏ساز اسلام در سراسر گیتى بسط و گسترش مى ‏یابد و چرخ‏ هاى فرهنگ و آگاهى و شناخت با سرعت وصف ‏ناپذیرى به حركت مى ‏افتد.

ادامه نوشته

 سخنان پیامبر (ص) درباره امام زمان (عج)

                                  سخنان پیامبر (ص) درباره امام زمان (عج)

                                          امام زمان (عج)

پیامبر اکرم (ص): مهدی از فرزندان من است اسم او اسم من و کنیه او کنیه من است، از نظر اخلاق و رفتار شبیه ترین مردم به من است، برای او غیبت و حیرتی است که امتها در آن گمراه شوند ، سپس مانند شهاب ثاقب پیش اید و زمین را پر از عدل و داد نماید همانگونه که پر از ظلم و جور شده باشد.

 امام محمد باقر(ع) از پیامبر اکرم (ص) روایت می کند که فرمود: خوشا بر احوال کسی که قائم اهل بیت مرا ادراک کرده و در غیبت و پیش از قیامش پیرو او باشد، دوستانش را دوست بدارد و با دشمنانش دشمن باشد، چنین کسی در روز قیامت از رفقا و دوستان من و گرامی ترین امت من خواهد بود.

امام علی (ع) از حضرت محمد (ص) روایت می کند که حضرت فرمودند: برترین عبادت انتظار فرج است.

ابن عباس از رسول خدا (ص) روایت کرده که فرمود : علی بن ابی طالب پس از من امام امت و خلیفه من بر آنان خواهد بود و قائم منتظری که زمین را پر از عدل و داد نماید همانگونه که پر از ظلم و جور شده باشد از فرزندان اوست و قسم به خدایی که مرا بشیر و نذیر مبعوث فرمود کسانی که در دوران غیبتش بر اعتقاد بدو ثابت باشند از کبریت احمر کمیاب ترند؛  آنگاه جابربن عبدالله انصاری گفت: آیا قائمی که از فرزندان توست غیبت دارد؟ فرمود: به خدا چنین است تا در آن غیبت مومنان باز شناخته شده و کافران نابود شوند، ای جابر! این امر از امور الهی و سری از اسرار ربوبی و مستور از بندگان خدا است ، مبادا در آن شک کنی که شک در امر خدای تعالی کفر است.

از امام صادق(ع) روایت است که پیامبر اکرم(ص) به علی(ع) فرمود: ای علی! بدان که شگفت انگیزترین مردم از جهت ایمان و عظیم ترین آنها از روی یقین ، مردمی هستند که در آخرالزمان خواهند بود پیامبر را ندیده اند و از امام نیز محجوبند ، اما به سوادی که بر بیاضی رقم خورده است ایمان دارند.

 

 


منبع: کمال الدین و تمام النعمه ، ج ۱ ، باب ۲۵

نشانه های ظهور امام زمان (عج)

نشانه های ظهور امام زمان (عج)

ظهور

ظهور منجی بشر در دوران آخرزمان، باوری است قطعی و همگانی. ادیان و شرایع توحیدی و غیرتوحیدی و نیز بعضی از مكاتب بشری، نوید چنین روزی را به پیروان خویش داده‏اند. در این میان، اسلام با مبانی قویِ نظری و عملی، موضوع ظهور را به صورت صحیح تبیین كرده و با راهكارهای مناسب و درخور، واژه انتظار و منتظرِ مصلح را در میان جوامع اسلامی تبیین كرده است.

واژه مهدویّت و مهدی علیه‏السلام تبلور فرهنگ انتظار است كه همه مسلمین، اعم از شیعه و اهل سنت در باور داشتِ آن، اتفاق نظر دارند. از زمان ظهور اسلام، پیامبر اكرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله و اهل بیت علیهم‏السلام و صحابه و یاران ایشان، عهده‏دار تبیین فرهنگِ مهدویت بوده‏اند و این رسالت در هر عصری، میان آنها ادامه پیدا كرده تا دوران غیبت كبرایِ امام زمان علیه‏السلام كه در این برهه مهم و حساس، علما و مبلغان دینی مسئولیت تبیین و تثبیت آن را به عهده گرفته و مردم را به فرا رسیدن روزگار ظهور امیدوار می‏كنند.

 

ضرورت بیان نشانه‏های ظهور

هر مسئله‏ای كه اهمیت و مقبولیت عمومی داشته باشد، مخاطرات و تهدیدها نسبت به آن از ناحیه سودجویان و فرصت طلبان بیشتر خواهد شد؛ از جمله این مسائل كه دارای شاخصه‏های جهانی و همگانی است، ظهور منجی است كه به منزله اعتقاد و باور عمومی در همه ادیان مطرح شده است. طبیعی است افرادی كه به دنبال منفعت و سودجویی فردی‏اند با آزمندی بسیار و با ظاهر سازی فریبنده به اغفال مردم می‏پردازند تا به نیّت سوء خود برسند.

از اینرو بیان نشانه‏ها و علایم ظهور، ضروری است و رهبران و بزرگان دین، برای جلوگیری از این انحراف ها و كج‏روی ها و برای حفظ باورهای اصیل مردم، باید منجی و مصلحِ آخر زمان را با تمام شاخصه‏ها و خصال معرفی نمایند و برای ظهور و قیام او نشانه‏ها و علایمی را بیان كنند تا مردم در تمیز سره از ناسره در تحیر و تردید نمانند.

از همین رو در روایات و احادیث بسیاری منجیِ آخر زمان (= حضرت مهدی علیه‏السلام ) و كیفیت ظهور او، با تمام علایم و نشانه‏ها بیان شده است.

در رویكرد كلی و كلان، می‏توان نشانه‏ها و علایم ظهور امام زمان علیه‏السلام را به انواع مختلف تقسیم كرد كه به یكایک آنها خواهیم    

نشانه های مهدویت عبارتند از :

 

الف) نشانه‏های عام و خاص

1. نشانه‏های عام:

آن دسته از نشانه‏ها و علایمی كه شاخصه‏های كلی و عمومی دارند یعنی در قالب پدیده خاص، در برهه خاص و در افراد خاصی متصف نشده‏اند، «علایم عمومی» نامیده می‏شوند؛ نظیر احادیث و روایاتی كه از احوال و اوضاع مردمان آخر زمان خبر می‏دهند و از انحرافات و كج رویهایی كه در آن دوره رخ می‏دهد سخن به میان آورده‏اند كه در واقع، نوعی بیان علایم و نشانه‏های ظهور امام زمان علیه‏السلام است، امّا در قالب و معیار كلی و عمومی.

ظهور و خروج افرادی به نام «دجال» و «سفیانی» كه مظهر ضلالت و گمراهی و نیز قیام افرادی مثل یمانی و سید خراسانی كه سنبل هدایت هستند جزء علایم خاص شمرده می‏شود و در احادیث، با اسم و رسم و با ویژگیهای مخصوصشان وارد شده است.

«عَنْ اِبْنِ عَباس عَنْ رَسُولِ اللّه‏ِ صلی‏الله‏علیه‏و‏آله : فِی حَدیثٍ اَنَّ اللّه‏َ اَوْحی اِلَیهِ لَیْلَةً اَسْری بِهِ اَنْ یُوصِیَ اِلی عَلِیِّ وَاَخْبَرَهُ بِالْأَئِمّةِ مِنْ وُلْدِهِ اِلی اَنْ قالَ وَآخِرُ رَجُلٍ مِنْهُمْ یُصَلّی عِیسَی ابْنُ مَرْیَمَ خَلْفَهُ یَمْلأُ الاَْرْضَ عَدْلاً كَما مُلِئَتْ جَورا وَظُلْما... فَقُلْتُ اِلهی وَسَیِّدی مَتی یَكُوُنُ ذاكَ؟ فَاَوْحَی اللّه‏ُ عَزَّوَجَلَّ اِلَیَّ: یَكُوُنُ ذالِكَ اِذا رُفِعَ الْعِلْمُ وَظَهَرَ الْجَهْلُ وَكَثُرَ القِراءَةُ وَقَلَّ الْعَمَلُ وَكَثُرَ الْقَتْلُ وَقَلَّ الْفُقَهاء وَالْهادُونَ وَكَثُرَ فُقَهاءُ الضَّلالةِ وَالْخَوْنَةِ... وَكَثُرَ الْجَورُ وَالْفَسادُ وَظَهَرَ الْمُنْكَرُ وَاَمَرَ اُمّتُكَ بِهِ وَنَهی عَنِ الْمَعْروُفِ...؛1

ابن عباس می‏گوید: «در شب معراج، مطالبی به رسول اكرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله وحی شد كه باید به حضرت علی علیه‏السلام سفارش كند و به او در مورد ائمه بعد از آن حضرت كه از فرزندانش هستند خبر داد؛ تا آنجا كه فرمود: آخرین آنها [نشانه هایی دارد؛ از جمله اینكه [عیسی بن مریم پشت سرش نماز می‏خواند؛ زمین را پر از عدل و داد می‏كند، چنانچه پر از ظلم و جور شده باشد،... عرض كردم: خداوندا! آن كی خواهد شد؟ خداوند به من وحی كرد: هر گاه علم از میان برداشته شود و جهل و نادانی ظاهر شود؛ قرائتهای [قرآن [زیاد امّا عمل كم شود؛ قتل و كشتار زیاد شود، فقهاء و هدایت كنندگان واقعی كم شوند؛ علمای فاسق و خیانتكار زیاد شوند،... جور و فساد زیاد شود؛ منكر ظاهر شود؛ امت تو امر به منكر و نهی از معروف كنند،...»

ظهور

«حضرت علی علیه‏السلام در جواب سؤال «صعصعة بن صوحان» ـ كه از یاران آن حضرت بود ـ در باب دجّال و خروجش، و پیرامون نشانه‏هایی از ظهور امام زمان علیه‏السلام ، چنین فرمودند:

«فَاِنَّ عَلامَةَ ذلِكَ اِذا اَماتَ النّاسُ الصَّلاةَ وَاَضاعُوا الاَمانَةَ وَاسْتَحَلُّوا الْكِذْبَ، وَاكَلُوا الرِّبا وَاَخَذُوا الرُّشا وَشَیَّدُوا البُنْیانَ وَباعُوا الدّین» ؛  آن دسته از نشانه‏ها و علایمی كه شاخصه‏های كلی و عمومی دارند یعنی در قالب پدیده خاص، در برهه خاص و در افراد خاصی متصف نشده‏اند، «علایم عمومی» نامیده می‏شوند؛... 

«بِالدُّنْیا وَاسْتَعْمَلُوا السُّفَهاءَ وَشاوَرُوا النِّساءَ وَقَطَعُوا الاَرْحامَ وَاتَّبَعُوا الاَهْواءَ، وَاسْتَخَفُّوا بِالدِّماءِ...؛2 علامت خروج و قیام دجال زمانی است كه مردم نماز را ترک كنند [و در میان مردم بمیرد]، امانتها را ضایع كنند؛ دروغ گفتن را حلال شمارند؛ ربا بخورند؛ رشوه بگیرند؛ ساختمانها را محكم سازند و دین را به دنیا فروشند؛ مردمان كم عقل را بر كارها گمارند؛ زنان را در كارهای اجتماعی و شخصی طرف مشورت قرار دهند؛ قطع صله ارحام كنند؛ از هوا و هوس پیروی كنند و [كشتار و [خونریزی را كوچك شمارند،... .»

2. نشانه‏های خاص:

بعضی از نشانه‏ها و علایم ظهور، به صورت خاص و با شاخص های ویژه در افراد متعین، تبلور می‏یابد؛ مثلاً در روایات بسیاری ذكر شده است، كه ظهور امام زمان علیه‏السلام در سال فرد و در روز فرد تحقق پیدا خواهد كرد. ظهور و خروج افرادی به نام «دجال» و «سفیانی» كه مظهر ضلالت و گمراهی و نیز قیام افرادی مثل یمانی و سید خراسانی كه سنبل هدایت هستند جزء علایم خاص شمرده می‏شود و در احادیث، با اسم و رسم و با ویژگیهای مخصوصشان وارد شده است.

امام باقر علیه‏السلام فرمودند:

«تَنْزِلُ الرّایاتُ السُّودُ الَّتی تَخْرُجُ مِنْ خُراسان اِلیَ الْكُوفَةِ، فَاِذا ظَهَرَ الْمَهدیُّ بَعَثَ اِلَیه بِالْبَیْعَةِ؛3 پرچم های سیاهی از ناحیه خراسان بیرون می‏آید و به جانب كوفه به حركت در می‏آید. پس چون مهدی ظاهر شود، اینان وی را دعوت به بیعت می‏كنند.»

و نیز امام باقر علیه‏السلام فرمود:

«برای مهدی ما، دو نشانه است كه از هنگامی كه خداوند آسمان ها و زمین را خلق فرمود، سابقه ندارد: خسوف در شب اوّل ماه رمضان و كسوف در نیمه همان ماه. و این دو از زمانی كه خداوند آسمانها و زمین را خلق كرده است، [این چنین ] وجود نداشته است.»4

در روایات فوق نشانه‏ها و علایم خاصی برای ظهور امام زمان علیه‏السلام تعیین شده است.

ب) نشانه‏های حتمی و غیر حتمی

1. نشانه‏های حتمی:

علایم و نشانه‏هایی كه به طور قطع قبل از ظهور حضرت، رخ خواهند داد و در واقع، هیچ گونه قید و شرطی در ایجاد آنها لحاظ نشده است علایم حتمی نامیده می‏شوند و شاید بتوان گفت كه ادعای ظهور قبل از تحقق آنها كذب و دروغ است.

امام سجاد علیه‏السلام فرمود:

«اِنَّ اَمْرَالْقائِمِ حَتْمٌ مِنَ اللّه‏ِ وَاَمْرَ السُّفیانِی حَتْمٌ مِنَ اللّه‏ِ وَلایَكُونُ    

 ”  بعضی از نشانه‏ها و علایم ظهور، به صورت خاص و با شاخصهای ویژه در افراد متعین، تبلور می‏یابد؛ مثلاً در روایات بسیاری ذكر شده است، كه ظهور امام زمان علیه‏السلام در سال فرد و در روز فرد تحقق پیدا خواهد كرد....  “  

قائِمٌ اِلاّ بِسُفْیانِی5؛ ظهور قائم، از ناحیه خداوند، قطعی و خروج سفیانی نیز، از جانب خداوند قطعی است و قائمی جز با سفیانی وجود ندارد.»

نشانه هایی نظیر فرو رفتن سفیانی در بیداء، قیام یمانی، خراسانی، سفیانی، دجّال، قتل نفس زكیّه، جنگهای خونین و غیره ... از جمله علایم زمینی و طبیعی هستند

امام صادق علیه‏السلام فرمود:

«وَالْیَمانِی مِنَ‏الْمَحْتُومِ؛ [قیام] یمانی از نشانه‏های حتمی است.»

فضل بن شاذان از ابی حمزه ثمالی نقل می‏كند:

 

«قُلْتُ لاَبیِ جَعْفَرٍ خُرُوجُ السُّفْیانِی مِنَ الْمَحْتُوم؟ قالَ نَعَمْ وَالنِّداءُ مِنَ الْمَحْتُومِ وَطُلُوعُ الشَّمْسِ مِنْ مَغْرِبِها مِنَ الْمَحتُومِ وَاخْتِلافُ بَنِی الْعَباسِ فِی الدَّوْلَةِ مِنَ الْمحْتُومِ وَقَتْلُ النَّفْسِ الزَّكِیة مَحْتُومٌ وَخُرُوجُ الْقائِمِ مِنْ آلِ مُحَّمد مَحْتُومٌ...6؛ به امام باقر علیه‏السلام عرض كردم: آیا خروج سفیانی حتمی است؟ فرمودند آری، صیحه آسمانی نیز از علایم حتمی است و طلوع خورشید از مغرب حتمی است. اختلاف بین بنی عباس در رابطه با حكومت، حتمی است. كشته شدن نفس زكیّه حتمی است، قیام قائم آل محمد صلی‏الله‏علیه‏و‏آله حتمی است،...»

2. نشانه‏های غیر حتمی:

بعضی از نشانه‏های ظهور قبل از ظهور، بطور مشروط رخ می‏دهند؛ یعنی اگر مقتضی آنها موجود و موانع مفقود باشد، تحققشان حتمی خواهد بود. در میان نشانه‏ها و علایم، آنچه حتمی شمرده شده، جزء محتومیات هستند و غیر از آنها كه گروه بسیاری از علایم را تشكیل می‏دهند جزء علایم غیر حتمی شمرده می‏شوند.

ج: علایم با فاصله و بی‏فاصله

1. نشانه‏های نزدیک به وقت ظهور:

در بعضی از روایات، تصریح شده كه بعضی از علایم در سال ظهور امام زمان علیه‏السلام ، رخ می‏دهند؛ یعنی قبل از ظهور و در آستانه قیام حضرت مهدی علیه‏السلام ، این نشانه‏ها یكی پس از دیگری پدیدار شده، به ظهور امام زمان منتهی می‏شود.

 آخرالزمان

امام صادق علیه‏السلام فرمود:

«خُرُوجُ الثَّلاثَةِ، اَلخُراسانِی وَالسُّفْیانِی وَالیَمانِی فِی سَنَةٍ واحِدَةٍ فِی شَهْرٍ واحِدِ، فِی یَوْمٍ واحِدٍ وَلَیْسَ فیها رایةً بِأَهْدی مِنْ رایةِ الْیَمانی یَهدی اِلَی الْحَقِّ؛7

خروج سه كس: قیام خراسانی و سفیانی و یمانی، در یک سال و در یک ماه و یک روز خواهد بود و در این میان، هیچ پرچمی به اندازه پرچم یمانی، به حق و هدایت دعوت نمی‏كند

امام باقر علیه‏السلام فرمود:

«لَیْسَ بَیْنَ قِیامِ القائمِ وَقَتْلِ النَّفْسِ الزَّكیَّةِ اَكْثَرَ مِنْ خَمْسَ عَشَرَ لَیْلَة8؛ بین ظهور مهدی علیه‏السلام و كشته شدن نفس زكیه، بیش از پانزده شب فاصله نیست.»

2. علایمی كه به طور قطع قبل از ظهور حضرت، رخ خواهند    

 ”  علایم و نشانه‏هایی كه به طور قطع قبل از ظهور حضرت، رخ خواهند داد و در واقع، هیچ گونه قید و شرطی در ایجاد آنها لحاظ نشده است علایم حتمی نامیده می‏شوند و شاید بتوان گفت كه ادعای ظهور قبل از تحقق آنها كذب و دروغ است. ...  “  

3- با ظهور، فاصله زمانی دارد:

بعضی از نشانه‏ها و علایم در بستر تاریخ با فاصله بسیاری با وقت ظهور تحقق می‏یابد؛ حتی بعضی از آنها قبل از تولد امام زمان رخ می‏نمایند و بعضی بعد از تولد و قبل از ظهور با فاصله زیاد، تحقق پیدا كرده و خواهند كرد؛ چنان كه شماری از آنها، همچون از هم گسستن بنی امیه و بنی عباس، خروج ابومسلم خراسانی، اختلاف بین مسلمانان و... اتفاق افتاده است.

برای مهدی ما، دو نشانه است كه از هنگامی كه خداوند آسمان ها و زمین را خلق فرمود، سابقه ندارد: خسوف در شب اوّل ماه رمضان و كسوف در نیمه همان ماه. و این دو از زمانی كه خداوند آسمانها و زمین را خلق كرده است، [این چنین ] وجود نداشته است.

د) علایم زمینی و آسمانی

1. علایم طبیعی و زمینی:

در میان نشانه‏ها و علایم ظهور، غالب آنها نشانه‏های طبیعی و زمینی‏اند و هر كدام در تثبیت حقانیت ظهور و قیام حضرت مهدی علیه‏السلام نقش اساسی دارند.

امام علی علیه‏السلام فرمود:

«وَیَخْرُجُ رَجُلٌ مِنْ اَهْلِ بَیْتی فِی الْحَرَمِ فَیَبْلُغُ السُّفْیانِی، فَیَبْعَثُ اِلَیه جُنْدا مِنْ جُنْدِهِ فَیهْزِمُهُمْ فَیَسیرُ اِلَیه السُّفْیانی بِمَنْ مَعَهُ، حَتّی اِذا جاوَزوا بِبَیْداء مِنَ الاَرْضِ، خَسَفَ بِهِمْ، فَلایَنْجوا منْهُمْ اِلاّ المُخْبِرُ عَنْهُمْ؛ مردی از خاندان من، در سرزمین حرم قیام می‏كند، پس خبر خروج وی به سفیانی می‏رسد.

وی، سپاهی از لشكریان خود رابرای جنگ، به سوی او می‏فرستد و آنان را شكست می‏دهد، آنگاه خود سفیانی با همراهانش به جنگ وی می‏روند و چون از سرزمین بیداء می‏گذرند، زمین آنان را فرو می‏برد و جز یک نفر، كه خبر آنان را می‏آورد كسی از آنان نجات نمی‏یابد.»

نشانه هایی نظیر فرو رفتن سفیانی در بیداء، قیام یمانی، خراسانی، سفیانی، دجّال، قتل نفس زكیّه، جنگهای خونین و غیره ... از جمله علایم زمینی و طبیعی هستند.

2. علایم آسمانی:

به علت اهمّیت ظهور امام زمان، علاوه بر نشانه‏های زمینی و طبیعی، برخی علایم آسمانی نیز در زمان ظهور حضرت رخ خواهند داد، تا مردم بهتر رهبر و مصلح آسمانی را شناخته و در راستای تحققِ رسالت و اهداف او مشاركت كنند؛ مانند:

ـ صیحه آسمانی:

امام صادق علیه‏السلام فرمود:

«اِذا نادی مُنادٍ مِنَ السَّماءِ اَنَّ الْحَقَّ فِی آل محمَدٍ صلی‏الله‏علیه‏و‏آله فَعِنْدَ ذلِكَ یَظْهَرُ المَهدیُّ عَلی اَفْواهِ النّاسِ وَیَشْربُونَ حُبَّهُ، وَلایَكُونُ لَهُمْ ذِكْرُ غَیْرِهِ؛ هر گاه گوینده‏ای از آسمان ندا دهد كه حق با اولاد محمد صلی‏الله‏علیه‏و‏آله است، در آن هنگام، ظهور مهدی علیه‏السلام به سر زبانها می‏افتد، و همه [شراب] دوستی او می‏نوشند و غیر او را یاد نمی‏كنند

ـ كسوف:

امام صادق علیه‏السلام فرمود:

«عَلامَةُ خُرُوجِ الْمَهْدی كُسُوفُ الشَّمسِ فِی شَهْرِ رَمَضانٍ فی ثَلاثَ عَشَرَةَ وَاَرْبَعَ عَشَرَةَ مِنْهُ9؛

نشانه ظهور مهدی علیه‏السلام كسوف خورشید در ماه مبارك رمضان است [و وقت كسوف] سیزدهم یا چهاردهم ماه رمضان خواهد بود.»

 


پاورقی‌ها:

1. اثباة الهداه، ج7، ص390.

2. بحار الانوار، ج 52، ص193.

3. بحار الانوار، ج 52، ص217.

4. منتخب الاثر، ص444.

5. بحارالانوار، ج52، ص82.

6. ارشاد مفید، ج3، ص347.

7. كتاب غیبت نعمانی، ص252.

8. ارشاد مفید، ج2، ص374؛ اعلام الوری، ص427.

9. غیبت نعمانی، ص270.

دلایل‌ قرآنی رجعت آخرالزمان

دلایل‌ قرآنی رجعت آخرالزمان

سینما و آخرالزمان

دلایل‌ رجعت‌ از آیات ‌قرآن‌ از كتاب‌ «حق‌ الیقین‌ »علامه‌ مجلسی‌، به شرح‌ زیر است‌:

1- نمل‌82

یعنی‌: چون‌ عذاب‌ خدا بر آنان‌ واقع‌ شود، دابة‌ زمین‌ را بیرون‌ آوریم‌ كه‌ با مردم‌ سخن‌ گوید!

بدرستیكه ‌آن‌ مردم‌ به‌ آیات‌ مایقین‌ ندارند .

كه طبق‌ روایات‌،  مراد از دابه‌، علی‌(ع‌)است‌ كه‌ نزدیك‌ قیامت‌، به‌ دنیا رجعت‌، خواهد كرد .

دابّة‌ الارض‌

اصبغ‌ بن‌ نباته‌ می‌ گوید: معاویه‌ به من‌ گفت‌: شما شیعیان‌ گمان‌ می‌ كنید،  دابّة‌ الارض‌، علی‌ است‌؟

گفتم‌: تنها ما نمی‌ گوییم‌، بلكه‌ یهود نیز چنین ‌عقیده‌ ای‌ دارند! معاویه‌ به دنبال‌ اعلم‌ علماء یهود فرستاد . وقتی كه‌ آمد، پرسید: شما مسألة دابّة‌ الارض‌ را در كتب‌ خود دیده‌اید؟  گفت‌: آری‌! معاویه ‌پرسید: آن‌ چیست‌؟ گفت‌: مردی‌ است‌! پرسید: نامش‌ چیست‌؟ گفت‌: الیا! پرسید: الیا به‌ چه‌ اسمی‌ نزدیک‌ است‌؟ گفت‌: علی‌!

2- نمل‌83

امام‌ صادق‌(ع‌) فرمود: این‌ آیه‌ در رجعت‌ است‌ كه‌ خداوند از هر امتی‌، فوجی‌ را زنده‌ می‌ كند .

3- قصص‌85

«اِن‌َّ الَّذی‌ فَرَض‌َ عَلَیْك‌َ الْقُرْآن‌ لَر"ادُّك‌َ اِلَی‌ الْمَعادِ» ؛ یعنی‌: آنكه‌ قرآن‌ را بر تو واجب‌ كرد، تو را بر محل‌ بر گشتن‌، بر می‌ گرداند .

در احادیث‌ زیادی‌ وارد شده‌ است‌، مراد رجعت‌ حضرت‌ رسول‌ اكرم‌ به ‌دنیا است‌ .

4- آل‌ عمران‌158

یعنی‌: اگر در راه‌ خدا، كشته‌ شوید و یا بمیرید، هر آینه‌ به سوی‌ خدا محشور می‌ شوید .

كه‌ روایت‌ های‌ زیادی‌ نقل‌ شده‌ كه‌ این‌ آیه‌ در رجعت‌ است‌ .و مراد از راه‌ خدا، راه‌ ولایت‌ علی‌(ع‌) و ذریة‌ اوست‌ .و هر كه‌ به‌ این‌ آیه‌ ایمان‌ داشته ‌باشد اگر بمیرد، در رجعت‌ بر می‌ گردد تا در راه‌ اهل‌ بیت‌ كشته‌ گردد و اگر در دنیا كشته‌ شود، در رجعت‌ بر می‌ گردد تا بمیرد!

5- آل‌ عمران‌185

«كُل‌ُّ نَفْس‌ٍ ذ"ائِقَة‌ُ الْمَوت»‌ِ ؛ یعنی‌: هر شخصی‌، چشنده ‌مرگ‌ است‌ .

در تفسیر این‌ آیه‌ آمده‌ است‌ كه‌ هر كه‌ كشته‌ نشود، مرگ‌ را نچشیده‌است‌! پس‌ در رجعت‌، به‌ دنیا بر می‌ گردد تا مرگ‌ را بچشد .

6- آل‌ عمران‌81

«وَاِذْ اَخَذَ الّله‌ میثاق‌َ النَبیّین‌ لَماآتَیْتُكُم ‌ُمِن‌ْ كِتاب»‌ٍ ؛ آنگاه‌ كه‌ خدا از پیامبران‌ پیمان‌ گرفت‌ كه‌ چون شما را كتاب‌ و حكمت‌ دادم‌، سپس‌ پیامبری‌ نزد شما آمد، كه‌ آنچه‌ را با شماست‌، باور داشت‌ و راست‌ انگاشت‌، باید به‌ او بگروید و یاریش‌ كنید .-آنگاه‌ ـ گفت‌: آیا اقرارمی‌ كنید و بر این‌، پیمان‌ مرا می‌ پذیرید؟ گفتند: اقرار داریم‌ . فرمود: پس ‌گواه‌ باشید و منهم‌ با شما از گواهانم‌ .

در روایات‌ است‌ كه‌ مراد از آیه ‌فوق‌ ، رجعت‌ است‌ .و امام‌ صادق‌(ع‌) فرمود: یعنی‌: پیامبران‌ به‌ رسول‌ خدا(ص‌)ایمان‌ خواهند آورد و حضرت‌ علی‌(ع‌) را در رجعت‌، یاری‌ می‌ كنند .سپس‌ فرمود: به خدا سوگند! هر پیامبری‌ را كه‌ خدا مبعوث‌ گردانیده‌ است‌، از آدم‌ و هركه‌ بعد از اوست‌،  همه‌ آنها به‌ دنیا بر می‌ گردند و در كنار حضرت‌ امیر(ع‌) جهاد می‌ كنند .

7- سجده‌21

«وَلَنُذیقَنَّهُم‌ْ مِن‌َ الْعَذاب‌ِ الاَدْنی‌"دون‌َ الْعَذاب‌ِ الاَكْبَرِلَعلَّهُم‌ْ یَرْجِعون‌َ» ؛ البته‌ آنان‌ را عذاب‌ نزدیكتر قبل‌ از عذاب‌ بزرگتر می‌ چشانیم‌، شاید بر گردند .

امام‌ صادق‌(ع‌) فرمود: عذاب‌ نزدیكتر، عذاب‌ رجعت‌ است‌ كه‌ با شمشیر، آنها را عذاب‌ خواهند كرد و عذاب‌ بزرگتر، قیامت‌ است‌ .و مراد از برگشتن ‌و زنده‌ شدن‌ در رجعت‌ است‌ .

8- غافر11

«رَبَّنا اَمَتَّنَاثْنَتَیْن‌ِ وَ اَحْیَیتَنَاثْنَتَیْن»‌ِ .؛ خدایا! مارا دوبار میراندی‌ ودوبار زنده‌ كردی‌!

در احادیث‌ واردشده ‌است‌ كه‌ یكبار زنده‌ شدن‌ در رجعت‌ است‌ و دیگری ‌در قیامت‌! و یكبار مردن‌ در دنیا و دیگری‌ در رجعت‌ است‌ .

9- مائده‌20

«اِذْجَعَلَكُم‌ْ اَنْبیائً وَجَعَلَكُم‌ْ مُلوكاًم» ؛ زمانیكه‌ شما را پیامبر و پادشاه‌ گردانید!

امام‌ صادق‌(ع‌) فرمود: پیامبران‌، حضرت‌ رسول‌(ص‌) و ابراهیم‌(ع‌) و اسماعیل‌(ع‌)و ذریه اویند .و پادشاهان‌، ائمه‌ اند! راوی‌ گفت‌: خدا چه ‌پادشاهی‌ به شما داده‌ است‌؟ فرمود: پادشاهی‌ بهشت‌ و پادشاهی‌ رجعت‌ امیرمؤمنان‌ علی‌ بن‌ ابی‌ طالب‌!

10- نساء 159

«وَاِن‌ْ مِن‌ْ اَهْل‌ِ الْكِتاب‌ِاِلاّ لَیُؤمِنَن‌َّ بِه‌ قَبْل‌َ مَوتِه»‌ ؛ هیچ‌ فردی‌ از اهل‌ كتاب‌(یهود ونصاری‌)نیست‌ مگر اینكه‌ قبل‌ از مرگش‌ به‌ عیسی‌(ع‌) ایمان‌ خواهد آورد!

شهربن‌ خوشب‌، گفت‌: حجاج‌ به‌ من‌ گفت‌: من‌ تفسیر آیه ‌مذكور را نفهمیده‌ ام‌! زیرا گاهی‌ شده‌ است‌ كه‌ حكم‌ اعدام‌ فردی‌ یهودی‌ یا نصرانی‌ را صادركرده‌ ام‌ ولی‌ موقع‌ مردنشان‌، ندیدم‌ كه‌ سخنی ‌بگویند- وبه‌ عیسی‌(ع‌)،  ایمان‌ بیاورند- من‌ جواب‌ دادم‌: ای‌ امیر! این ‌مراد نیست‌ كه‌ شما فهمیده‌ اید! گفت‌: پس‌ چه‌ معنایی ‌دارد؟

گفتم‌: حضرت‌ عیسی‌(ع‌)، قبل‌ از قیامت‌، از آسمان‌ به‌ زمین‌ می‌ آید و همه یهود ونصاری‌، به‌ او ایمان‌ می‌ آورند! و او  پشت‌ سر حضرت‌ مهدی‌(عج‌)نماز می‌ خواند .

حجاج‌ گفت‌: این‌ مطلب‌ را از كجا نقل‌ می‌كنی‌؟

گفتم‌: از امام‌ پنجم‌(ع‌)شنیده‌ ام‌ .

گفت‌: بخدا سوگند! از چشمه صافی ‌برداشته‌ ای‌!

اولین‌ كسیكه‌ به‌ دنیا بر می‌گردد، امام‌ حسین‌(ع‌)واصحابش‌ ویزید ویاران‌ -پلید- او می‌ باشند .سپس‌ امام‌ ، همه ‌دشمنان‌ را بكشد، همانطوریكه‌ آنها اورا كشتند .

11- انبیاء 95

«وَحَرام‌ٌ عَلی‌ قَرْیَة‌ٍ اَهْلَكْناهُم‌ْ اِنَّهُم‌ْ لایَرْجِعون‌َ »؛حرام‌ است‌ برگشت‌ قومی‌ كه‌ ما آنها را عذاب‌ نمودیم‌ امام‌ باقر(ع‌) و امام‌ صادق‌(ع‌) فرمودند: هر قومی‌ كه‌ حق تعالی‌ ، آنهارا به‌ عذاب‌، هلاك‌ نموده‌ است‌، در رجعت‌، بر نخواهند گشت‌ .

12- یونس ‌39 

«بَل‌ْكَذَّبوا بِما لَم‌ْ یُحیطوا بِعِلْمِه‌ وَلَمّا یَأْتیهِم‌ْ تَأْویلُه‌ُ »؛ بلكه‌ تكذیب‌ می‌ كنند، آنچه‌ را كه‌ علم‌ و تأویلش‌ را نمی‌ دانند .

امام‌ پنجم‌(ع‌) فرمود: این‌ آیه‌ در باب‌ رجعت‌ است‌ كه‌ هنوز وقت‌ آن‌ نیامده ‌است‌ و آنها آنرا تكذیب‌ كرده‌ و می‌ گویند: رجعت‌، نخواهد آمد!

قیامت

13- طه ‌124

«اِن‌َّ لَه‌ُ مَعیشَة‌ً ضَنْكاً »؛ بدرستیكه‌ برای‌ او زندگی‌ سختی‌ خواهد بود .

روایت‌ شده‌ كه‌ این‌ آیه‌ در زمان‌ رجعت‌ است‌ خوراك‌ و دشمنان‌ اهل‌ بیت‌ در آن‌ زمان‌، عذره ‌انسان‌ خواهد بود .

14- غافر 51 

«اِنّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَالَّذین‌َ آمَنوآ فی‌ الْحَیو"ة‌ِ الدُنیا وَیَوم‌َ یَقوم‌ُالاَشْهادُ». یعنی‌: بدرستیكه‌ ما رسولان‌ خود و مؤمنین‌ را در زندگانی‌ دنیا و درروزی كه ‌برای‌ شهادت‌ می‌ ایستند، یاری‌ می‌ كنیم‌ .

امام‌ صادق‌(ع‌)فرمود: یاری‌ خدا، در زمان‌ رجعت‌ است‌ . زیرا بسیاری‌ از پیامبران‌، در دنیا یاری‌ نشدند تا زمانیكه‌ از دنیا رفتند .

15- اعراف‌96

«وَلَو اَن‌َّ اَهْل‌َ الْقُری‌ آمَنوا وَاتَّقوا لَفَتَحْنا عَلَیْهِم‌ ْ بَرَكات‌ٍمِن‌َ السَماءِ وَ الاّرْض‌ِ ». ؛ اگر اهل‌ سرزمینها، ایمان‌ می‌ آوردند و تقوا پیشه‌ می‌ كردند، از آسمان‌ و زمین‌، بركات‌، بر آنها نازل‌ می‌ كزدیم‌ .

امام‌ حسین‌(ع‌)فرمود: این‌ آیه‌ در زمان‌ رجعت‌ است‌ كه‌ خداوند تعالی‌ ، بركات‌ را از آسمان‌ به‌ زمین‌ می‌ فرستد، بطوریكه‌ شاخه‌ های‌ درختان‌ میوه‌ دار، از بسیاری‌ میوه‌ بشكند و میوه تابستان‌ در زمستان‌ و میوه ‌زمستان‌ در تابستان‌، به عمل‌ آید .

16- اسراء6

«ثُم‌َّ رَدَدْناكُم‌ْ الْكَرّة‌َ عَلَیْهِم‌ْ وَاَمْدَدْناكُم‌ْ بِاَمْوال‌ٍ وَبَنین‌ٍ  وَجَعَلْناكُم‌ْ اَكْثَرَ نَفیراً »؛ بار دیگر پیروزی‌ را بر علیه‌ آنان‌، برای‌ شما قرار دادیم‌ .و شمارا با ثروت ها و پسران‌ یاری‌ كرده‌ و لشكرشما را زیادتر قرار دادیم‌ .

امام‌ صادق‌(ع‌)در تفسیر این‌ آیه‌ فرمود: اولین‌ كسیكه‌ به‌ دنیا بر می‌گردد، امام‌ حسین‌(ع‌)و اصحابش‌ و یزید و یاران ‌پلید او می‌ باشند .سپس‌ امام‌ ، همه ‌دشمنان‌ را بكشد، همانطوریكه‌ آنها او را كشتند .

17- النازعات‌7

«یَوم‌َ تَرْجُف‌ُ الراجِفَة‌ُ تَتْبَعُهاالرادِفَة‌ُ .» ؛ روزی كه‌ می‌ لرزاند، لرزاننده‌. در حالیكه‌ لرزاننده دیگری‌ در پی‌ آن ‌در آید .

امام‌ صادق‌(ع‌)در تأویل‌ این‌ آیه‌ فرمود: راجفه‌، حسین‌ بن‌علی‌(ع‌)است‌ و رادفه‌، علی‌ بن‌ ابی‌ طالب‌(ع‌)است‌ .اولین‌ شخصی‌ كه‌ از قبر بیرون‌ می‌ آید، حسین‌ بن‌ علی‌(ع‌)با هفتاد و پنج‌ نفر می‌ باشند .

18- نبأ3

كَلاّ سَوف‌َ تَعْلَمون‌َ ثُم‌َّ كَلاّسَوف‌َتَعْلَمون‌َ ؛  هرگز! بزودی‌ خواهند دانست‌ .سپس‌ بزودی‌ می‌ فهمند .

امام‌ صادق‌(ع‌) فرمود: مراد از دانستن‌ اول‌، در رجعت‌ است‌ و مراد ازدانستن‌ دوم‌، در قیامت‌ است‌ .

19- بقره‌193

«وَقاتِلوهُم‌ْ حَتّی‌ لا تَكون‌َ فِتْنَة‌ٌوَ یَكون‌ُ الدّین‌ُ كُلُّه‌ُ لِله".» ؛بكشید آنان‌ را تازمانیكه‌ دیگر فتنه‌ نباشد و همه ‌دین ‌برای‌ خدا باشد .

امام‌ صادق‌(ع‌)فرمود: مصداق‌ این‌ آیه‌، در زمان‌ حضرت‌ مهدی‌(عج‌) و رجعت‌ حضرت‌ رسول‌(ص‌)خواهد بود .

20- هود49

«والْعاقِبَة‌ُ لِلْمُتَّقین‌َ» ؛ عاقبت‌، با اهل‌ تقوا خواهد بود .

روایت‌ شده‌ است‌ كه‌: این‌ آیه‌ در رجعت‌ است‌ كه‌ حكومت‌ آل‌ محمّد(ص‌)، تأسیس‌ می‌ شود .عمر حكومتها از زمان‌ آدم‌(ع‌)تا ایام‌ رجعت‌، بیست‌ هزار سال‌ است‌ و مدت‌ حكومت‌ آل‌ محمّد(ص‌)هشتاد هزار سال‌ طول‌ می‌ كشد!